Daca in anii precedenti mediatorii puteau fi gasiti doar ici colo prin orase – unde erau afisate casete ori banere cu servicii de mediere, de cand a aparut legislatia care obliga cetatenii din conflicte la o prima sedinta cu un mediator in vederea medierii litigiului, promovarea fiecarui mediator a luat amploare. Vedem astfel mult mai multe birouri de mediator in fiecare oras, observam mai multe conferinte cu tematica medierii, articole in domeniu mai dese, declaratii despre mediere in presa locala ori nationala, diverse emisuni privind medierea, diverse oferte publice de servicii de mediere.
Orice mediator autorizat, odata ce si-a pus la punct biroul de mediere, singur sau in asociere cu alti colegi mediatori, trebuie sa abordeze problema promovarii serviciilor de mediere pe care el ca mediator le ofera. Publicitatea si promovarea sa si a serviciilor sale trebuie sa respecte codul deontologic.
Codul deontologic, la capitolul 3 alin 3, referitor la Comportamentul Profesional, stipuleaza ca : „mediatorul este autorizat sa informeze publicul despre serviciile pe care le ofera, cu conditia ca informatia sa fie fidela, veridica si cu respectarea secretului profesional, a altor principii esentiale ale profesiei si a regulilor de publicitate stabilite prin norme aplicabile profesiei. Mediatorul va evita sa faca mentiuni care sa aduca atingere intereselor altor practicieni în mediere.” Deasemeni Anexa nr 7 la Regulamentul de Organizare si Functionare a Consiliul de Mediere, cu titlul Reguli de Publicitate a mediatorilor si a formelor de exercitare a profesiei de mediator, la art 3 alin 2 dispune ca : „indiferent de mijlocul de publicitate utilizat se interzice folosirea de mentiuni comparative, nereale sau exagerate despre activitatea si experienta mediatorului, ori care contin promisiuni de rezultat al medierii, precum si indicatii referitoare la identitatea clientilor, fara acordul expres al acestora.” Aliniatul 4 al acelasi articol stipuleaza ca „este interzisa utilizarea publicitatii negative importva altor mediatori prin orice mijloc de comunicare la care accesul este public”.
Posibilitatile de promovare si ofertare a serviciilor de mediere sunt enumerate la Art 4 din aceeasi anexa, care spune la alin 1:” Formele de exercitare a profesiei de mediator pot utiliza pentru oferta de servicii de solutionare a disputelor prin mediere una sau mai multe mijloace de publicitate respectiv:
– plasarea unei firme
– anunturi de publicitate potrivit prezentelor reguli de publicitate
– anunturi si mentiuni in anuare, in carti de telefon ori alte publictatii
– materiale publicitare profesionale sau/si pentru participare la evenimente
– oferta de servicii prin corespondenta si carti de vizita profesionale
– site interne”
Art 4 aliniat 2: „Nu sunt/este permise/permisa acordarea de consultatii si/sau desfasurarea in public, inclusiv difuzarea in tot ori in parte, a sedintelor de mediere a unor cazuri reale, prin orice mijloc de comunicare in masa, inclusiv prin internet, emisiuni radiofonice sau televizate, etc.”
Codul european de conduita al mediatorilor la art 1. punctul 3 referitor la Publicitatea/Promovarea Serviciilor Mediatorului dispune ca: „mediatorii pot promova activitatea lor într-un mod realist, demn şi profesionist.”
Acesta este cadrul legal in care oferta de servicii de mediere poate fi adusa la cunostinta publicului prin diverse cai alese de fiecare mediator.
Promovarea serviciilor in presa locala, tiparita sau online, trebuie sa respecte regulile de mai sus. Deasemeni publicarea pe siteuri a unor informatii privitoare la serviciile de mediere trebuie sa fie facuta in mod profesionist si fara sa aduca atingere profesiei ori colegilor mediatori.
Medierea este o profesie liberala, si din acest punct de vedere o vom compara cu avocatura. Orice avocat ori casa de avocatura care se respecta si doreste sa isi creasca potentialul de dosare, investe anual sume de bani mai mici sau mai mari in promovarea servicilor juridice oferite. Orice mediator va trebuie sa constientizeze ca fara o promovare a sa si a serviciilor sale nu poate avea clienti in biroul sau. Doar faptul ca apare pe Tabloul Mediatorilor alaturi de alte 6.000 de persoane nu poate aduce certitudine ca va fi solicitat in cazul medierii conflictului x.
In momentul construirii ideii si strategiei de promovare, mediatorul va trebuie sa priveasca medierea ca pe un business. O afacere personala in care a investit, investeste si va investi. Mediatorul care opreste investitiile la un moment dat esueaza, si este sortit autoexcluderii profesionale. Nu poti spune: gata m-am autorizat, am devenit mediator cu drept de a profesa, gata, totul e ok, astept clientii. Da, ii astepti, dar de unde sa vina, daca nu ai lucrat si la acest aspect?! Si de unde ideea ca altii trebuie sa te promoveze pe tine?! Altii – Consiliul de Mediere, Parlamentul, Asociatia din care faci parte, etc. Astfel investitia in promovarea serviciilor trebuie sa aiba un ritm constant, si sa fie o preocupare continua a fiecarui mediator.
Pe langa formarea continua, promovarea continua sunt doua cadre necesare profesarii medierii.
Lipsa de promovare duce la frustrari profesioanale si la invinuirea altor factori: Consiliul de Mediere, colegul x, faptul ca am biroul in zona x si nu in centru, alte si alte motive. Nemultumirea personala creste in raport direct cu timpul care se scurge in defavoarea mediatorului care nu are grija de promovarea sa si a serviciilor sale, si incepe treptat sa se manifeste. Nemultumirea se manifesta fata de:
– mediere in ansamblu ei – „nu e buna domne’, e pre a devreme pentru societatea romaneasca, mai e pana sa se practice”
– fata de Consiliul de Mediere – „oameni de nimic domne’, au dus profesia de rapa, s-au autorizat ca formatori, nu au grija de mediatori, nu fac nimic pentru noi”
– fata de colegii mediatori, pe forumuri si pe grupurile de socializare, atacand mereu si mereu aducand umbra in loc de lumina, si negativism in loc de pozitivism.
Este trista aceasta constatare a mea, insa este cat se poate de realista si adevarata.
Autoexcluderea profesionala incepe incet incet sa isi faca loc si printre mediatori. Citeam pe un portal ca in Baroul Constanta, desi sunt inscristi 800 de avocati pe Tablou, doar 150 profeseaza in mod efectiv. Puteti citi stirea aici Avocatura.com. Putem spune ca in Constanta sunt 800 avocati de drept, si de fapt, cei care practica sunt 150. Nu doresc sa cometez acest numar si implicatiile ori cauzele sale, ci il aduc in discutie doar ca suport la ideea de promovare si exercitare a unei profesii libere si liberale.
In afaceri cu cat investesti mai mult cu atat produci/vinzi mai mult. Este un principiu fundamental al productiei si al comertului in genere. Din punct de vedere comercial mediatorul este un ofertant al serviciilor de mediere a conflictelor, iar consumatorul, clientul sau, sunt partile dintr-un anume conflict, la un moment dat. Mediatorul, ca cel care este autorizat sa intervina sa medieze conflictul, trebuie sa fie solicitat de catre cei din conflict. Cum poate fi solicitat daca el si serviciile oferite de el nu „ajung la urechea” persoanei/persoanelor in conflict?
Consider ca fiecare mediator are maturitatea sa constientizeze ca atunci cand este mediator nu este angajat al Consilului de Mediere, si nici angajat al Asociatiei din care faci parte. In acest fel trebuie sa aplice o strategie de promovare optima lui si bugetului lui. Cu cat bugetul de promovare va fi mai mare, cu atat rezultatul – solicitarile vor fi mai multe, deci procesele de mediere si onorariile vor putea fi insumate la sfarsitul unei luni.
In incheiere, indemn colegii mediatori la o cat mai buna promovare, la o cat mai mare deschidere fata de domnii avocati, la o cat mai multa manifestare a mediatorului din ei printre cunostinte si prieteni.
Indemn colegii mediatori la investitii in promovarea serviciilor lor, la aplicarea principiului „cu cat te promovezi mai mult, cu atat profesezi mai mult”!
Succes tuturor mediatorilor !
Disclaimer:
Acesta este un mesaj pozitiv transmis tuturor mediatorilor, si nu vizeaza pe nimeni in special, ci reprezinta situatia la modul general asa cum o percep eu la acest moment, si cum piata serviciilor o arata si o demonstreaza in alte domenii ale profesiilor liberale.
Ti-a placut acest articol? Cu siguranta o sa le placa si prietenilor tai! Share it.