Principiile capitale reusitei procesului de mediere

Postat de Mediator Autorizat DORIN ILIE in data de 21 februarie , 2013

Procesul de Mediere se desfasoara in baza unei structuri de mediere. Planul de mediere face parte din stategia unui mediator de a aborda un conflict care i se prezinta spre solutionare. Pe langa structura de baza in mediere, acest proces are anumite principii fundamentale, capitale reusitei si ajungerii la o solutie consemnata in acordul de mediere. Principiile fundamentale ale medierii fac din acest proces unul viabil si solid, dau incredere partilor in proces si in mediator, si constituie baza unui dialog constructiv, deschis si sincer, al partilor cu mediatorul, si intre ele. Principiile sunt active in mediere de la primul contact al partilor cu mediatorul, pana la semnarea acordului de mediere, unele aratandu-si viabilitatea si dupa procesul de mediere. Procesul de mediere are pe fond aceste principii, care ori de cate ori vor fi nerespectate, procesul de mediere intra in deriva, se deconsolideaza, iar partile isi pierd increderea in mediator si in procesul de mediere, denuntand contractul de mediere, si ridicandu-se de la masa de mediere.Din acest motiv respectarea acestor principii pe intreg parcursul medierii reprezinta una din cheile reusitei medierii. Printre aceste principii amintim Confidentialitatea, Principiul respectarii prioritatii drepturilor copilului minor(in cauzele familiale), principiul autodetrminarii partilor spre mediere, principiul neutralitatii, impartialitatii si principiul informarii prealabile in ceea ce priveste medierea si procedura de mediere.

Principiul impartialitatii

Consta in echidistanta pe care trebuie sa o aiba mediatorul fata de parti si pretentiile acestora. Mediatorul va trebui sa pastreze o pozitie egala si nediferentiata pentru fiecare parte. Cu alte cuvinte, trebuie sa se afle pe aceeasi pozitie fata de fiecare parte. Nu poate ajuta o parte, nu o poate consilia, nu o poate indruma sa faca sau sa nu faca ceva care ar ajuta-o, sau ar fi in detrimentul celeilalte parti. Orice situatie care il pune pe mediator intr-o postura de impartialitate (de ex. Rudenia/afinitatea cu una din parti, prietenia cu una din parti, afectivitatea fata de una din parti) va trebui adusa in discutie imediat ce survine in procesul de mediere, si doar cu acceptul ambelor parti mediatorul poate continua procedura, sau se poate abtine de la sine.

Principiul neutralitatii

In baza acestui principiu mediatorul va trebui sa se situeze inafara conflictului si inafara intereselor partilor. Va fi strain de orice interes (material sau nematerial) in solutionarea intr-un anumit mod a respectivului conflict. Nu va avea nici un interes nici pentru sine, nici pentru altul. Neutralitatea mediatorului exclude orice subiectivism al acestuia, exclude orice tendinta de a se implica afectiv in conflictul dintre parti, orice tendinta de a da dreptate, de a judeca, de a invinovati o parte. Lipsa oricarui interes in cauza va da puterea mediatorului de a avea un proces bine structurat si va da incredere partilor in a gasi o solutie diferendului, avand asistenta unei persoane specializate care nu are nici un interes in cauza, insa se implica pentru solutionarea pe cale amiabila si voluntara a conflictului. Imixtiunea mediatorului in rezolvarea diferendului trebuie sa fie externa conflictului si sa vizeze solutii posibile. Mediatorul faciliteaza partile in gasirea unor solutii, a unor resurse generatoare de solutii in acel conflict. Prin neutralitatea sa, mediatorul ofera credibilitate si incredere partilor.

Principiul informarii prealabile si gratuite privind medierea

Legea medierii actualizata obliga partile, incepand cu 1 februarie 2013, la parcurgerea sedintei de informare privind medierea. Asadar, acest principiu a devenit obligatie legala pentru orice justitiabil (pentru mediator era si este si acum obligatorie). Scopul acestui principiu este informarea partilor asupra tuturor aspectelor medierii, din punct de vedere material cat si procedural. In baza acestui principiu, mediatorul este dator sa explice partilor ce este medierea, care sunt avantajele ei, scopul medierii, regulile procesului de mediere, rolul mediatorului in procesul de mediere. Informarea prealababila se face ambelor parti, cu referinta la conflictul pe care acestea il au. Informarea trebuie sa cuprinda si structura procesului de mediere, etapele si fazele acestuia, regulile de conduita si dialog din timpul medierii. Tot in baza acestui principiu partilor li se explica despre valoarea acordului de mediere. Acordul de mediere consfinteste intelegerea partilor si are putere de lege pentru parti inca din momentul semnarii. Prin aplicarea acestui principiu se invedereaza partilor de catre mediator ca intreaga procedura le apartine, ca dispun de solutie, si procedura trebuie acceptata in cunostiinta de cauza.

 

Despre principiul confidentialitatii, autodeterminarii partilor, respectarii prioritatii dreptului copilului minor cititi aici

 

Ti-a placut acest articol? Cu siguranta o sa le placa si prietenilor tai! Share it.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Avocat București