Daca in procesul judiciar accentul procedurii cade pe drepturi si obligatii juridice si partile pot fi reprezentate cu succes de juristi (doar in cazuri exceptionale apelandu-se la infatisarea personala a partilor), in procesul de mediere prezenta partilor este preferabila si capitala pentru a se putea parcurge pasii spre un acord.
Latura subiectiv-psihologica a unui conflict/litigiu in procesul civil este neglijata de cele mai multe ori, acest proces ocupandu-se preponderent de latura obiectiv-juridica a conflictului/litigiului. Medierea aduce acesta noutate in managementul conflictelor si propune un dialog deschis, confidential a partilor cu mediatorul si intre ele. Un proces de mediere reusit presupune prezenta persoanelor si analizarea de catre mediator impreuna cu acestea a conflictului lor, a implicatiilor subiective care l-au determinat si ii determina inca existenta, discutarea si explorarea solutiilor benefice fiecarei parti in parte.
Intrucat sedinta de informare privind medierea este etapa prealabila obligatorie oricarui proces de mediere, consideram ca partile vor trebui in mod personal, sa parcurga acesta sedinta de informare, pentru ca ele sa poata cunoaste efectiv avantajele medierii. Aceasta cu atat mai mult cu cat rolul acestei sedinte este familiarizarea justitiabililor cu procesul de mediere, cu beneficiile reale ale medierii in conflictele lor. Beneficiile reale ale medierii trebuiesc cunoscute de cei pentru care aceasta procedura exista, pentru justitiabilul de rand; cel caruia ii este destinat avantajul trebuie sa il cunoasca nemijlocit.
Persoanele dintr-un conflict trebuie sa-si inradacineze increderea in mediator, dar mai ales in procesul de mediere. Sedinta de informare presupune prezenta partilor pentru ca acestea intrand in atmosfera de mediere, in biroul mediatorului, vor face ele insele diferenta dintre o sala de judecata si un birou de mediere, dintre o procedura publica si una privata, dintre o procedura flexibila si un rigida cu termene, expertize, proceduri stricte etc. Sedinta de informare privind medierea este oferita gratuit partilor pentru ca acestea sa poata observa, neconstranse de vreun fapt, avantajele reale ale medierii, si pentru a decide in cunostiinta de cauza daca aleg medierea, evitand procesul judiciar.
Partile in sedinta de informare privind medierea discuta cu mediatorul, sedinta de informare fiind un dialog deschis intre parti si mediator cu privire la conflictul lor in ceea ce priveste avantajele folosirii si parcurgerii medierii. Partile sunt cele care decid parcurgerea medierii ori deschiderea/continuarea procesului judiciar, oricare din acest optiuni fiind aleasa in cunostiinta de cauza. Articolul integral il puteti citi aici
Ti-a placut acest articol? Cu siguranta o sa le placa si prietenilor tai! Share it.