La 26 februarie 2015 Parlamentul European a facut public un Raport privind starea justitiei in Europa, raport ce cuprinde si un capitol dedicat medierii si aplicarii acestei proceduri in statele membre.
Giuseppe de Palo este autorul raportului in ceea ce priveste medierea in lumina aplicarii Directivei 2008/52/EC. Acesta descrie in Raport potentialul medierii ca procedura de solutionarea a litigiilor (prin raportul cost timp si bani – mediere si instante judecatoresti) dar si paradoxul ca desi avantajele medierii sunt incontestanbile, statele membre nu au reusit sa stimuleze medierea si numarul de medieri efective.
Italia este exemplu cel mai bun privind medierea obligatorie inainte de a face orice demers in fata unor instante civile ori comerciale, numarul de medieri ajungand la peste 200.000 de cazuri pe an. In alte state numarul de medieri este scazut si insginifiant in comparatie cu numarul mare de dosare pe rolul instantelor inregistrare anual.
Rezultatele modeste privind medierea sunt raportate la numarul mic de medieri pe an si la numarul de milioane de dosare civile inregistrare an de an pe rolul instantelor judecatoresti in toate statele membre. Ceea ce doreste Directiva Europeana privind medierea este o balanta/un echilibru intre numarul de procese de mediere si procese judiciare. Un echilibru intre cazurile mediate si cazurile judecate.
Cat priveste medierea obligatorie raportorul explica ca medierea duce la o economie considerabila de timp si bani atat pentru partile din conflict cat si pentru stat, iar numarul de medieri si implicit economia in fapt a acestor resurse, s-ar putea realiza printr-o procedura obligatorie de mediere.
Rezultatele medierii obligatorii din Italia (peste 200.000 de cazuri mediate pe an) sunt un argument in sustinerea medierii obligatorii. Deasemeni se aminteste ca in Marea Britanie unele conflicte de familie sunt obligatoriu supuse medierii. In Grecia se lucreaza in acest moment la modificarea Legii Medierii pentru a se legifera o forma de obligativitate a medierii conflictelor inainte de procedurile judiciare, in anumite domenii.
Este amintita deasemeni neconstitutionalitatea prevederilor sedintei de informare privind medierea din legislatia romaneasca. Raportul citeaza din motivatia Curtii Constitutionale a Romaniei spunand ca procedura de informare privind medierea “apare fara indoiala ca o violare a dreptului privind accesul la justitie, creand o sarcina in plus justitiabililor, mai cu seama ca procedura se limiteaza doar la o informare a partilor privind procedura de mediere, si nu la o incercare propriu-zisa de solutionare a disputei, ceea ce da un caracter de formalitate acestei proceduri”.
In finalul raportului sau, Giuseppe de Palo afirma ca singura masura efectiva in lansarea medierii si cresterea in mod efectiv a numarului de cazuri mediate ar fi medierea obligatorie in anumite tipuri de conflicte, avand modelul Italian, ca exemplu de succes in astfel de proceduri preliminare instantei de judecata.
Asadar el afirma ca este timpul pentru upgradarea Directivei 52/2008 privind medierea, Directiva in care sa se incorporeze medierea obligatorie pentru toate statele membre.
Intreg Raportul poate fi citit aici
Ti-a placut acest articol? Cu siguranta o sa le placa si prietenilor tai! Share it.