Neutralizarea judecatilor de valoare in Mediere

Postat de Mediator Autorizat DORIN ILIE in data de 11 martie , 2013

Procesul de mediere se bazeaza pe comunicarea de catre parti a intereselor, nevoilor, pozitiilor si prioritatilor lor.

Procesul de mediere exclude orice tendinta de valorizare a conflictului si a atitudinii partilor in conflict de catre mediator.

Valorizarea in bine/rau, drept/nedrept, frumos/urat, posibil/imposibil, adevarat/fals, important/neimportant, vinovat/nevinovat, poate apartine doar partilor. Mediatorului ii este interzisa orice interpretare in acest sens.

Rolul mediatorului este de a depista judecatile de valoare ale partilor cu referire la persoanele si problemele in discutie pentru ca mai apoi sa inceapa un proces de neutralizare a acestor valorizari si de atenuare a efectelor acestora, valorizari  care deseori  distrag atentia de la esenta problemei puse in discutie la masa de mediere.

Mediatorul este dator sa asculte activ fiecare parte atunci cand aceasta vorbeste in procesul de mediere, pentru a o intelege si a identifica esenta si prioritatea nevoilor si intereselor fiecareia.

Neutralizarea valorizarii pe care o emit partile este un instrument extrem de eficace in strategia de mediere a  mediatorului.

Neutralizarea valorizarii din perceptia unei parti este de fapt o sondare de catre mediator a criteriilor de valorizare care au stat la baza etichetei de drept/nedrept, bine/rau, frumos/urat, etc,  pusa de catre o parte unei persoane, unui fapt sau act. Devoalarea criteriilor si analizarea temeiniciei acestora are ca scop orientarea perceptiei unei parti asupra unor aspecte diferite ale aceleiasi valori.

Criteriile si temeinicia valorilor cu care etichetam diverse persoane sau fapte de care luam cunostiinta, sunt intotdeauna raportabile la o alta persoana, la un alt fapt, la o activitate asemanatoare. Puntem spune bun/rau doar  in raport cu ceva; putem spune frumos/urat doar in raport cu ceva, putem spune drept/nedrept doar in raport cu ceva. Raportarea unei valori la un sablon sau la o norma care defineste o valoare este o conditie a existentei acelei valorizari. Aceasta raportare exista in functie de perceptia fiecarei persoane in baza experientei sale practice si teoretice.

Cu alte cuvinte, altcumva este „bunul ori raul” in perceptia unui crestin, unui musulman, ori unui budist. Altcumva este „frumosul” in viziunea unei femei, altcumva este inteles de un barbat. Altcumva este vazut „dreptul” de un preot, altcumva este vazut de un jurist. Altcumva este vazut „posibilul” de un leader, altcumva este vazut de un simplu membru al unei grupari. Altcumva este vazut „importantul” de catre un sot, si altcumva este vazut de catre un comerciant. Etc.

De cele mai multe ori, suntem cu totii capturati in aceste valorizari care se desfasoara in mintea noastra fara sa ne dam seama, atunci cand suntem pusi in fata unor situatii. Mai mult, aceste valorizari nu ne pun in fata si raportarea care a dus la aparitia lor. Raportarea aceasta la ceva se face deseori inconstient; de cele mai multe ori punem etichete fara o analiza, fara o constientizarea a unui raport.

X este frumos, Y este rau, Z este superficial. Dar in functie de ce sau de cine valorizam in frumos, rau, superficial pe X, Y, Z?

Constientizarea valorilor, dar mai ales traducerea acestora prin identificarea criteriilor si a obiectului raportarii lor este deseori de o importanta fundamentala in re-organizarea perceptiei partii care emite judecati de valoare. Acesta este un pas important in  derularea unui dialog cu scopul gasirii de solutii, cu scopul analizei unei situatii pe fondul ei, cu scopul de a explora alternative la o problema data. Un pas important spre separarea problemei in sine – de persoanele implicate.

In Mediere, neutralizarea valorilor este fundamentala construirii unui dialog deschis si constructiv.

Tehnica neutralizarii valorilor este pusa in aplicare prin instrumentul intrebarilor deschise de sondare si apoi prin rezumatul facut de mediator in urma discursului unei parti. Neutralizarea valorilor cat si a limbajului sunt premisele unui dialog sincer, solid si constructiv, sunt pasii spre o intelegere, spre o abordare spre solutionarea litigiului.

In Mediere, ajungerea la un Acord nu este rezultatul unei anumite tehnici sau strategii de mediere. Folosirea tuturor tehnicilor si strategiilor de mediere, este la indemana mediatorului si doar acesta apreciaza cand, cum si fata de cine le va folosi. Rezultatul va fi intotdeauna unul pozitiv, atat timp cat mediatorul a stiut sa aleaga corect momentul si modalitatea folosirii acestor tehnici ori strategii.

Tehnicile si strategiile de mediere sunt intr-un dinamism continuu in mediere. Chiar si planul de mediere facut anterior unui proces de mediere, sufera pe parcursul acesteia modificari. Aceasta deoarece mediatorul urmareste partile si dinamica dialogului si in functie de cum evolueaza dialogul si de cum abordeaza partile acest dialog aplica tehnicile si strategiile sale de mediere.

 

Ti-a placut acest articol? Cu siguranta o sa le placa si prietenilor tai! Share it.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Avocat București