Negocierea comerciala presupune discutarea pretului, termenelor, conditiilor unui nou contract de prestari servicii ori livrarii de bunuri dintre doua sau mai multe societati/companii. Interventia mediatorului in negocierile dintre societati este des folosita in alte state, reprezentand si aducand un plus de succes considerabil partilor contractante.
Desi ne imaginam mediatorul ca fiind cel care intervine doar intr-un conflict explicit si manifest, posibilitatile de mediere sunt mult mai multe. Mediatorul desi intervine in varii conflicte dintre persoane fizice ori juridice, interventia sa si oportunitatea interventiei nu survine doar in momentul de “lupta”a partilor intr-un anumit moment. Mediatorul nu intra in arena relatiilor dintre parti doar atunci cand intre acestea conflictul escaladeaza si ajunge pana la violente, uneori chiar fizice. Functia si rolul mediatorului devin aplicabile si in sfera preventiva a conflictului, cu atat mai benefice cu cat se restabilesc cadrele care evita conflictul.
Conflictul in care este chemat mediatorul trebuie privit lato sensu. Nu doar strict ca pe o lupta acerba, o batalie. In fapt intr-o batalie mediatorul nici nu poate interveni. Gravitatea conflictului nu ii permite; ar insemna o incaierare implicarea unui mediator intr-o astfel de lupta inca in desfasurare. Astfel mediatorul intervine ori cand lupta este pe cale sa inceapa, ori cand a inceput dar nu este intensa si permite inca dialogul, ori cand lupta este pe terminate, si partile au consumat energia fizica-combativa, fiind in impasul unei solutii la diferend si pregatite cat de cat pentru discutii.
Mediatorul este chemat in orice tip de disputa. Orice neintelegere, orice diferend poate face obiectul unei discutii la mediator, acesta fiind tertul neutru fata de situatie si interesele incidente, care da incredere partilor aflate intr-o anumita problema. Increderea in mediator se traduce ulterior medierii intr-un acord, intr-o intelegere echitabila pentru parti, atat timp cat a fost discutata si analizata cu deschidere de catre toate partile contractante, in mod onest si fara negocieri “pe sub masa”.
Medierea in negocierea comerciala pune in discutii clauzele contractuale, detalii despre partile contractante, informatii despre afacerile fiecaruia, despre perspectivele fiecarei parti care doreste sa se implice in noul contract. Evident mi se poate spune ca pentru acest lucru firmele au juristi si avocati bine pregatiti pentru tranzactionarea contractului. Este foarte adevarat, dar mai adevarat este si faptul ca fiecare dintre acestia lupta si negociaza contractul in baza pozitiilor lor, neluand in considerare decat un maxim profit pentru compania pe care o reprezinta, in detrimentul companiei cu care negociaza. Din acest motiv multe negocieri intra in impas, si multe contracte nu se semneaza, datorita negocierilor de pozitie. Mai mult in negocierile directe fiecare parte implicata are suspiciunea unui adversar care vrea sa obtina mult mai mult, in detrimentul castigului sau, de aici adversitatea negociatorilor cu efect negativ in procesul de negociere. Prezenta unui tert neutru si echidistant echilibreaza raportul de forte si negocierea ar fi astfel una deschisa, libera, dand posibilitatea fiecarui participant sa isi exprime punctul de vedere, pozitia si propunerea in mod degajat si ferm.
Medierea negocierii comerciale propune partilor o negociere principiala, pe fondul de interese complementare ale societatilor implicate in negocierea unui anume contract. Medierea propune transparenta negocierii contractuale, corectitudinea negocierii, echitabilitatea negocierii. Mediatorul este tertul neutru , impartial si echidistant, care pune la dispozitia partilor o procedura transparenta dandu-le sansa unor discutii pe fondul relatiei lor contractuale, actuale sau viitoare. Cadrul neutru oferit de mediator ofera incredere partilor in punctele de vedere negociate, in clauzele negociate, in contract per ansamblu. In medierea comerciala ce priveste demararea ori continuarea unui contract, partile si mediatorul fac o analiza atenta a intregii situatii, a tuturor aspectelor care ar putea provoca divergente ulterioare, a clauzelor, a conditiilor concrete si timpilor de executare si implementare a contractului.
Deseori transparenta unei negocieri ofera incredere partenerilor de afaceri, incredere ce duce la sustenabilitatea relatiilor contractuale si derularea contractelor in cele mai bune conditii.
Medierea unei negocieri contractuale prezinta deasemeni avantajul deschiderii partilor spre noi orizonturi de cooperare si colaboare. Medierea deschide astfel noi oportunitati pentru parteneri, noi optiuni de colaborare. In discutiile din mediere, partile desi vin pregatite cu anumite clauze/propuneri ori puncte de vedere, apar si se genereaza noi perspective contractuale.
Acesta este cred eu cel mai mare avantaj al medierii comerciale – deschiderea de noi perspective si largirea cadrului de business, avantaj propriu medierii deoarece doar in mediere se face o analiza a situatiei si a perspectivelor contractului. Aceasta analiza este practic o cercetare amanuntita a situatiei cu scopul de a sonda aspecte relevante pentru solutii optime.
Ti-a placut acest articol? Cu siguranta o sa le placa si prietenilor tai! Share it.
One Response to Medierea unei negocieri comerciale