Ireversibilitatea efectelor faptelor noastre face ca fiecare moment in care actionam sa trebuiasca sa fie atent monitorizat de noi. Fiecare miscare naste alte miscari, si alte miscari produc alte efecte.
In principiu este vorba despre ireversibilitatea actelor si faptelor noastre. Daca decid ceva, acel ceva ramane o decizie, si influenteaza dinamica relatiilor in care sunt, si in care decizia este incidenta. Cu alte cuvinte sunt liber sa vreau sa fac ceva anume, dar trebuie sa am grija ca acel ceva sa imi dauneze cat mai putin, iar pe cei din jur sa nu ii „pagubeasca”, deci nici lor sa nu le dauneze.
In conflictologie – stiinta care se ocupa cu studiul conflictului, se face vorbire de principiul cauza-efect corelat cu fenomenul bulgarului de zapada.
Orice conflict implica acest fenomen. Daca persoanele din conflict nu aplica un management corespunzator la conflict, acesta escaladeaza pana la efecte dintre cele mai distructive, pentru persoane, pentru relatia lor, pentru terti (copii, rude, prieteni, colegi de munca,vecini, etc)
Medierea unui conflict inseamna interventia unei persoane neutre, in calitate de mediator, cu obligatii de echidistanta si impartialitate, in situatia problematica. Rolul sau este de facilitator al comunicarii dintre parti si negocierii dintre acestea a unor solutii amiabile extinctive la conflict. Fie ca e o disputa civila, familiala, comerciala, cu nuante penale, situatia dintre persoane intra adeseori in impas, interventia unui mediator fiind iminenta, si deseori imperios necesara.
Decizia de a apela la un mediator si de a permite acestuia interventia in conflict trebuie sa apartina tuturor partilor din conflict. Decizia de a media conflictul apartine partilor si impreuna cu mediatorul acestea cad de acord asupra conditiilor si planului de mediere.
Cand una din parti refuza medierea problemei/conflictului, orice procedura inceteaza. Mediatorul ia act de vointa partii respective din conflict, si anunta celelalta parte despre denuntarea (renuntarea la) medierii. Bineinteles aceasta dupa ce mediatorul depune diligentele pentru continuarea medierii si aflarea motivelor pentru care partea nu doreste continuarea solutionarii amiabile a conflictului. Mediatorul va trebui sa inteleaga fondul refuzului de a media situatia, dar acest lucru doar cu acordul partii cu care discuta. In mediere totul desi depinde de diligentele si tehnica mediatorului de a aborda conflictul si partile, in mare masura aceasta abordare si tehnica depinde si de partile din conflict. Un refuz, chiar si nemotivat, obliga mediatorul la stoparea procedurilor.
De ce medierea este ultima sansa spre o solutie amiabila?
Treptele managementului conflictului sunt: 1.intelegerea amiabila directa a partilor din conflict, 2.intelegerea mediata, si 3. instanta de judecata.
Sunt 3 cadre distincte: 1. intelegerea directa a partilor, asistate ori nu de avocati, sfatuite sau nu de cunoscuti, implicate sau nu in cautarea de solutii la problema, etc. 2. Intelegerea mediata, coordonata ca si procedura de un mediator, ce are rol de facilitator in comunicare si negociere. Intelegerea mediata poate implica un conciliator-negociator-facilitator-mediator, ori alta persoana care are sarcina de a dirjia si modera procedura de discutie a partilor spre un camp comun de interese, de unde partile vor explora posibilele alternative. Sunt conflicte cu foarte multe alternative – plaja mare de explorare, sunt conflicte cu putine alternative – plaja mica de explorare. In orice caz, mediatorul pune accent atat pe relatia partilor cat si pe solutia amiabila, solutie care trebuie sa le multumeasca suficient cat sa o agreeze, contracteze, semneze si respecte. Solutia amiabila va fi astfel conforma intereselor, nevoilor, preocuparilor si necesitatilor partilor din conflict care in mod benevol si prin decizie proprie o agreaza.
Ultima treapta inseamna consumarea deja a acestor etape de solutionare directa ori intermediata. Este etapa cand conflictul si solutiile nu mai sunt in mainile si puterea de decizie a partilor, ci totul merge intr-un „dosar”, intr-o instanta de judecata, spre o transare juridica conforma drepturilor si obligatiilor expres prevazute in diverse legi.
Medierea este a doua treapta de solutionare amiabila a conflictului, a doua din cadrul general al managementului situatiei/conflictului. Daca partile evita etapa de solutionare amiabila a litigiului – cea intermediata de mediator, si merg direct in instanta, sansa unei solutii amiabile este ratata aproape definitiv. Instanta face valuri, inaspreste conditiile, involbureaza spiritele, agita mintile, si tensioneaza atat de mult partile si avocatii lor incat terenul si spiritul cooperant si conciliant propice unei solutii amiabile dispare .
Instanta de judecata devine terenul confruntarii, spre deosebire de mediere care este terenul colaborarii si cooperarii dintre parti.
In fapt, patile trebuie sa evalueze (si acest lucru se intampla si in sedinta de informare privind medierea) interesele si costurile lor in conflict. Evaluand aceste costuri si interese, pot cantari in mod judicios daca aleg medierea conflictului ori judecarea lui de catre un judecator.
Deseori se refuza primul cadru, cel de negociere directa a partilor din conflict, dar si al doilea cadru, cel de solutionare amiabila mediata, si se trece la treapta judecarii conflictului, fara consumarea etapelor amiabile. Acest lucru se datoreaza in sistemul nostru si trecutului totalitar, unde negocierea si comunicarea nu numai ca nu existau, dar erau si interzise. Societatea se baza pe impunere, impunere de idei, impunere de preturi. Ce sa comunici , cu cine? Si cu cine sa negociezi, si ce? Din aceste motive exista aceste malformatii si neintelegeri privind un management corespunzator al conflictului.
Medierea aduce acel spirit de a discuta si dialoga. Acel spirit de a depune eforturi proprii, impreuna cu mediatorul si cealalta parte pentru a genera si analiza solutii amiabile la conflict.
Medierea se ofera ca un drept nou si modern al partilor, si le propune o discutie deschisa in scopul identificarii de solutii si optiuni la conflict.
Medierea este sansa lor. Sansa de a termina si tempera conflictul in mod amiabil, prin agrearea unor puncte multumitoare reciproc.
Ti-a placut acest articol? Cu siguranta o sa le placa si prietenilor tai! Share it.