Ultimele noutăți în domeniul medierii nu vin din legislația privind medierea ci vin din legislația financiar-fiscală privind PFA-urile, și privesc deopotrivă mediatorii și persoanele care vor apela la mediere. In contextul modificărilor aduse de Guvernul Tudose, taxele datorate de catre mediatori la stat se ridică la un cunatum imens în raport cu incasările birourilor de mediere.
În acest context mai mulți mediatori iau în calcul suspendarea sau chiar încetarea activității, aceasta fiind soluția găsită de ei, plecată și din lipsa de clientelă.
Soluția propusă de mine a fost majorarea corespunzătoare a onorariilor, pentru a se stabili de către fiecare mediator un onorariu corect față de fiecare client, în funcție de complexitatea cauzei ce va fi suspusă medierii, gradul de profesionalism și experiență al mediatorului, cheltuielile ocazionate de spațiul biroului și taxele aferente funcționării.
Nu știu câți vor aplica soluția propusă de mine, și nu știu câți mediatori practicanți vor rămâne în România în anul 2018. Am atras atenția Consiliului de Mediere încă din primăvara lui 2017 că medierea este pe avarie, și am atras atenția faptului că se impun anumite măsuri.
Cert este că în acest moment numărul mediatorilor practicanți este în continuă scadere. De asemeni, așa cum a reieșit din discuțiile cu colegii mediatori, numărul cauzelor care au ajuns în birourile de mediere au fost în scădere în anul 2017. În cadrul biroului meu, în anul 2017 majoritatea cauzelor civile, comerciale și familiale au fost supuse medierii înaintea derulării un proces în instanță. În cauzele penale medierea a fost solicitată cu precădere în perioada dintre emiterea Rechizitoriului și încheierea etapei de Cameră Preliminară.
Având în considerare numărul mic de mediatori cu birouri de mediere deschise zilnic, în sensul disponibilității continue pentru preluarea unui conflict la mediere, numărul mic de persoane care apeleaza la mediere (deși pentru unele conflicte medierea aduce reale avantaje și profituri persoanelor din conflict), lipsa unor cursuri de formare continuă organizate de Consiliul de Mediere și deci suplimentarea eforturilor fiecarui mediator practicant de a fi cât mai bine pregătit pentru mediere, lipsa unui suport efectiv din partea statului pentru dezvoltarea acestei activități, consider că medierea va deveni în 2018 un serviciu juridic de lux.
În continuare medierea este pe avarie, iar modificările care sunt în procedură parlamentară nu sunt de bun augur pentru această profesie. Amintesc în treacăt doar L415/2017, proiect legislativ aflat la Senat.
Solicit Consiliului de Mediere și Ministerului Justiției, în drept și în măsură să dezvolte procedura de mediere, să analizeze situația și să ia masurile care le vor găsi oportune și benefice pentru justitiabili.
Ti-a placut acest articol? Cu siguranta o sa le placa si prietenilor tai! Share it.