*Specificam din inceput ca medierea infractiunilor in Romania se face exclusiv de catre mediatori autorizati, fara participarea ofiterului de probatiune, asa cum apare in speta. Speta este un proiect didactic si trebuie tratata ca atare. Medierea tuturor infractiunilor este posibila in orice stadiul procesual, avand efecte diferite in derularea procesului penal.
*Daca sunteti implicat intr-o fapta penala, va rugam sa ne contactati pentru a discuta oportunitatea medierii si efectele medierii in cazul dumneavoastra.
Subiectul medierii:
Tânărul X, în vârstă de 17 ani, a sustras în data de zz.ll.aaaa, din casa doamnei Z (62 ani, pensionară), o sumă de bani în valoare de 4 milioane. În urma plângerii depuse de doamna Z poliţia l-a identificat ca autor al faptei pe tânărul X, vecin cu doamna Z. Tânărul a justificat fapta sa declarând că avea o datorie de plătit, datorie acumulată la jocurile de noroc, fapt care a dus la comiterea infracţiunii de furt calificat.
Tânărul X a fost luat în evidenţa Serviciului de Probaţiune. Consiliereul responsabil de caz i-a adus la cunoştinţă posibilitatea acestuia de reconciliere cu victima- dacă aceasta doreşte să participe, prin apelarea la serviciul de mediere din cadrul Serviciului de Probaţiune.
Tânărul a fost de acord să beneficieze de serviciul de mediere.
Pe toată perioada desfăşurării procesului de mediere vor participa doi mediatori.
I. Evaluarea iniţială a primei părţi:
În cadrul primei întâlniri, cea cu tânărul X, au participat ambii mediatori în care Mediator 1 s-a ocupat de discuţiile cu tânărul, în timp ce Mediator 2 a luat notiţe. Procesul de mediere s-a desfăşurat în biroul de mediere din cadrul Serviciului de Probaţiune.
Mediator 1: – Bună ziua!
Mediator 2: – Bună ziua!
Parte 1: – Bună ziua!
Mediator 1: – Mă numesc A.G., colega mea D.S., suntem mediatori în cadrul Serviciului de Probaţiune.
Parte 1: – X.
Mediator 1: – Ia loc! Din discuţiile pe care le-am avut cu consilierul responsabil de caz am înţeles că în urma discuţiilor cu acesta ai dori să beneficiezi de acest serviciu pentru a-ţi îmbunătăţi relaţia cu doamna Z.
Parte 1: – Da.
Mediator 1: – Ştii ce presupune medierea?
Parte 1: – Nu.
Mediator 1: – Medierea este o modalitate prin care încercăm să îmbunătăţim relaţia dintre cele două persoane care participă la acest proces, le oferim sprijin şi suport în vederea identificării problemelor şi a posibilelor soluţii la acestea pe care aceştia le găsesc. Ai înţeles?
Parte 1: – Da.
Mediator 1: – În legătură cu fapta pe care ai comis-o, poţi să ne dai câteva detalii legate de ceea ce s-a întâmplat?
Parte 1: – Eram într-o situaţie mai dificilă… aveam nevoie urgent de bani…datoram unor persoane o sumă mare de bani şi am fost nevoit să fur.
Mediator 1: – Care a fostul motivul pentru care le datorai bani?
Parte 1: – Practic destul de des jocuri de noroc…am avut ghinion ultima dată…am pierdut mai mulţi bani ca niciodată! M-am speriat, nu am mai gândit în acele momente şi…s-a întâmplat ce s-a întâmplat.
Mediator 1: – Despre ce sumă vorbeşti?
Parte 1: – De 400 RON, în mod normal pierdeam nu mai mult de 10-20 RON…
Mediator 1: – Ai spus că din cauza faptului că datorai o sumă mare de bani ai fost nevoit să furi… Crezi că ai fi putut să găseşti o altă modalitate de a rezolva această situaţie?
Parte 1: – Aş fi putut împrumuta de la cineva bani, dar fiind o sumă aşa de mare nu am avut de la cine şi chiar dacă aveam nu cred că puteam să o înapoiez prea repede.
Mediator 1: – Părinţilor le-ai spus despre asta?
Parte 1: – Nu…nu am avut curajul să le spun în ce belea am intrat, nu am vrut să le fac necazuri şi nici situaţia financiară acasă nu este atât de bună încât să îmi plătească datoria mea.
Mediator 1: – Ai spus mai devreme că mai pierdeai 10-20 RON la jocurile de noroc, de unde reuşeai să plăteşti aceste sume?
Parte 1: – Mai am şi eu „afaceri” de unde îmi mai iese câte ceva…
Mediator 1: – Care este relaţia cu părinţii tăi?
Parte 1: – În general mă înţeleg destul de bine, mai am discuţii cu tata dar… din nimicuri.
Mediator 1: – Cum ar fi?
Parte 1: – Că vin târziu acasă, că nu mai ajut la treburile gospodăreşti…
Mediator 1: – Poţi să-mi descrii cum decurge o zi din viaţa ta?
Parte 1: – Dimineaţa merg la şcoală, acolo sta până la ora 14.00, după care merg acasă, stau puţin şi apoi ies afară cu grupul de prieteni…mai la un fotbal, la jocuri…în funcţie şi de cum stăm cu banii în ziua respectivă…că nu avem tot timpul. Când intru în casă mă ocup şi de teme dacă am dacă nu mai învăţ…dacă ştiu că trebuie să mă asculte. Cam asta ar fi, asta nu se întâmplă chiar în fiecare zi, dar aşa în general cam astea ar fi.
Mediator 1: – Din câte mi-ai povestit până acum am înţeles că motivul care te-a determinat să furi a fost acela că datorai 400 RON unor persoane cu care ai jucat la jocurile de noroc, că relaţia ta cu părinţii este bună şi că îţi petreci foarte mult timp cu prietenii. Revenind la ceea ce s-a întâmplat, care este relaţia ta cu doamna?
Parte 1: – O cunosc de când mă ştiu, e vecina mea…stăm la parter. Este o doamnă învârstă, nu am avut niciodată probleme cu dumneaei.
Mediator 1: – Aha. Care a fost motivul care te-a determinat să o alegi pe doamna?
Parte 1: – Ştiam că este singură, nu mai stă nimeni cu dumneaei…ştiam că nu este acasă în acel moment şi că luase pensia… Eram sigur că are bani.
Mediator 1: – Ai putea să-mi descrii cum s-a întâmplat?
Parte 1: – M-am asigurat că nu este nimeni prin preajmă, am luat o şurubelniţă din casă, am forţat uşa… Am intrat în casă şi am început să caut banii…i.am găsit ascunşi într-un dulap, i-am luat şi am plecat.
Mediator 1: – Cum te-ai simţit în acel moment?
Parte 1: – Totul s-a petrecut atât de repede încât nici nu am realizat ceea ce făcusem de fapt…
Mediator 1: – Dar după ce ai comis fapta cum te-ai simţit?
Parte 1: – După ce am realizat ce am făcut m-am speriat farte tare de ceea ce am făcut…chiar îmi pare foarte rău de ceea ce am facut…îmi este ruşine de ce am făcut. Vreau să-mi cer scuze faţă de doamna, să-i spun că regret farte mult că am furat de la dumneaei.
Mediator 1: – Din câte mi-ai spus ai ales să furi de la doamna Z pentru că ştiai sigur că are bani şi când este acasă. Bine! Ce doreşti să se întâmple în urma întâlnirilor noastre?
Parte 1: – Sper ca doamna să mă ierte pentru neplăcerile care i le-am creat, să-mi mai acorde o şansă ca să mă pot revanşa faţă de dumneaei.
Mediator 1: – Ai fi dispus să te întâlneşti cu doamna Z, în cazul în care aceasta doreşte să discute cu noi şi să se întâlnească cu tine?
Parte 1: – Da. Sper din tot sufletul să accepte ca să mă pot revanşa faţă de dumneaei.
Mediator 1: – Bine, noi o vom contacta pe doamna Z şi vom vedea dacă acesta este de acord să se întâlnescă cu noi şi să discute şi…eventual să avem o întâlnire comună- desigur acest lucru v-a rămâne la latitudinea dumneaei. Astea fiind spuse te vom anunţa noi în funcţie de ceea ce v-a hotărâ doamna. Bine?
Parte 1: – Da. Mulţumesc!
Mediator 1: – La revedere!
Parte 1: – La revedere!
Mediator 2: – La revedere!
La sfârşitul întâlnirii cu tânărul X, mediatorii au purtat discuţii legate de informaţiile pe care au reuşit, fiecare dintre ei, să le obţină de la prima parte.
II. Contactarea telefonică a celei de-a doua părţi:
Mediator 1: – Alo!
Parte 2: – Da.
Mediator 1: – Bună ziua!
Parte 2: – Bună ziua!
Mediator 1: – Mă numesc A.G., sunt mediator în cadrul Serviciului de Probaţiune şi v-am sunat în legătură cu o situaţie care a fost adusă la cunoştinţa noastră de către o persoană care doreşte să rezolve această situaţie. Ştii la ce mă refer?
Parte 2: – Da, mi-am dat seama.
Mediator 1: – Scopul cu care v-am sunat este acela de a vă întreba dacă sunteţi de acord să ne întâlnim şi să discutăm pe această temă. V-ar interesa să purtăm un dialog legat de situaţia respectivă?
Parte 2: – Da, desigur.
Mediator 1: – Aş dori să ne întâlnim cât mai repede dacă este posibil…mâine pe la ora 11.00, la sediul Serviciului de Probaţiune, este bine aşa?
Parte 2: – Da, e bine.
Mediator 1: – Ştiţi unde este sediul Serviciului de Probaţiune?
Parte 2: – Da.
Mediator 1: – Atunci vă aşteptăm mâine la sediul nostru la ora 11.00. Mulţumesc. O zi bună în continuare vă doresc. La revedere!
Parte 2: – La revedere!
III. Întâlnirea cu cea de-a doua parte:
La întâlnirea cu cea de-a doua parte au participat, la fel ca şi la întâlnirea cu tânărul, cei doi mediatori unde Mediator 1 s-a ocupat de luarea notiţelor, în timp ce Mediator 2 a condus discuţia cu doamna Z. Întâlnirea a avut loc în biroul de mediere din cadrul Serviciului de Probaţiune.
Mediator 2:- Intraţi! Bună ziua!
Parte 2: – Bună ziua!
Mediator 1: – Bună ziua!
Mediator 2: – D.S., colega mea- A.G., cu care aţi vorbit la telefon. Suntem mediatori în cadrul Serviciului de Probaţiune. Vă mulţumim că aţi acceptat să discutaţi cu noi. Înainte de a discuta lucruri mai serioase aş dori să-mi spuneţi dacă ştiţi ce presupune medierea?
Parte 2: – Nu ştiu maică, da de unde?
Mediator 2: – Medierea este o modalitate prin care încercăm să îmbunătăţim relaţia dintre cele două persoane care participă la acest proces, le oferim sprijin şi suport în vederea identificării problemelor şi a posibilelor soluţii la acestea pe care aceştia le găsesc. Sunteţi de acord să participa la procesul de mediere?
Parte 2: – Dacă mă v-a ajuta cumva…da.
Mediator 2: – Noi vă putem ajuta prin oferirea de sprijin în identificarea soluţiilor optime pentru dumneavoastră. Aş dori pentru început să îmi daţi câteva detalii legate de ceea ce s-a întâmplat acum câteva zile. Am fost contactaţi de consilierul de probaţiune care se ocupă de siutaţia tânărului X, care si-a exprimat dorinţa de a beneficia de seviciul oferit de noi. Sunteţi de acord să continuăm medierea în această situaţie?
Parte 2: – Da.
Mediator 1: – Vă deranjează dacă iau câteva notiţe legate de ceea ce spuneţi dumneavoastră?
Parte 2: – Nu, ia şi scrie acolo…eu nu am nici o problemă.
Mediator 2: – Aş putea, pentru început, să îmi daţi câteva detalii legate de ceea ce s-a întâmplat acum câteva zile?
Parte 2: – Tot ceea ce ştiu este că tânărul X mi-a furat din casă 400 RON când eu nu mă aflam acasă. Asta este tot ceea ce ştiu, mai mult nu pot să vă spun. Oricum nu m-am aşteptat la aşa ceva din partea acestui băiat…îl credeam un copil serios. Şi aşa viaţa este foarte grea…aveam şi eu acolo puşi câţiva lei deoparte pentru „zile negre”, iaca sunt bolnavă şi eu, am o vârstă la care nu mai poţi face multe lucruri… Mâine, poimâine închid ochii şi nu ai pe ce să pui mâna…tot îi scump în ziua de azi…
Mediator 2: – Aţi spus că îl considereţi un copil serios, dar după furt care este atitudinea dumneavoastră faţă de acesta?
Parte 2: – Nu pot să îmi explic ce-a fost în capul lui în momentul acela. Îi cunosc familia de când s-a mutat aici, pe el de când era în faşă…oricum au făcut alţii şi prostii mai mari ca el şi nu au păţit nimic, aşa că consider că îi mai trebuie acordată o şansă…e tânăr…are tot viitorul în faţă pentru un lucru ca acesta nu se merită stricat viitorul…totuşi e un copil bun…Chiar am discutat şi cu părinţii lui- nişte oameni cumsecade, mi-au promis că vor face tot posibilul să îmi înapoieze banii…asta este…
Mediator 2: – Din câte mi-aţi povestit până acum că nu aţi mai avut probleme cu tânărul X, că ştiţi doar că tânărul este cel care v-a sustras suma de 400RON din casă şi că aţi purtat nişte discuţii cu familia tânărului legate de incident. Aş dori să-mi spuneţi ce simţiţi dumneavoastră în legătură cu această întâmplare?
Parte 2: – Neîncredere, domnişoară…doamnă…dacă şi în propria ta casă…mai era ceva dacă era unul străin, dar aşa un vecin…nici nu mai ştii în cine să ai încredere în ziua de azi. Eu locuiesc singură de aproape un an, soţul a murit…
Mediator 2: – Dumnezeu să-l ierte!
Parte 2: – Dumnezeu să-l ierte!, copii sunt la casele lor, am un băiat şi o fată…
Mediator 2: – Să vă trăiască!
Parte 2: – E greu de unul singur dar mă descurc aşa cum pot şi eu…pensia e mică…nu ştiu ce îmi va aduce ziua de mâine.
Mediator 2: – Ce doriţi să se întâmple în urma întâlnirilor noastre?
Parte 2: – Să îmi recuperez banii furaţi de către tânăr şi eu mai ştiu…să se roage la Dumnezeu să îl ierte pentru fapta comisă…să îşi repare greşeala faţă de mine
Mediator 2: – Aţi spus că aţi vrea să îşi repare greşela, îmi puteţi spune mai exact la ce modalităţi v-aţi gândit mai exact?
Parte 2:- Nu ştiu ce să vă spun dar…
Mediator 2: – Continuaţi…
Parte 2: – Fiind în vârstă mi-ar prinde din când în când un pic de ajutor, pe ici, pe colo…
Mediator 2: – Da…
Parte 2: – Eu mă ocup de spaţiul din faţa blocului, chiar am plantat şi nişte flori pe care le îngrijesc ca să mai treacă timpul, să mă ocup cu ceva…
Mediator: – Aha…
Parte 2: – Mi-ar prinde bine şi o mână de ajutor atunci când fac mai multe cumpărături…aproape tot timpul cer ajutor. Mai vine fiica şi mă mai ajută dar nu poate tot timpul are şi ea copii…probleme…şi la alte treburi.
Mediator: Să înţeleg că v-ar prinde bine ca o persoană să vă însoţească la cumpărături?
Parte 2: – Da.
Mediator 2: – Din ceea ce mi-aţi spus până acum aţi dori o mână de ajutor la întreţinerea spaţiului din faţa blocului pe care îl îngrijiţi şi atunci când faceţi cumpărături pentru aprovozionare. Bine. Aş dori să vă mai întreb dacă sunteţi de deacord să facem o întâlnire la care să participaţi atât dumneavoastră, cât şi tânărul X?
Parte 2: – Aha.
Mediator 2: – Să înţeleg că sunteţi dispusă să participaţi la o întâlnire comună?
Parte 2: – Da, desigur.
Mediator 2: – Atunci sunteţi de acord să ne întâlnim pe data de zz.ll, tot la sediul nostru, la ora 11.00?
Parte 2: – Da, e bine…numai să-mi amintiţi că mai uit.
Mediator 2: – Atunci rămân aşa, o să vă contactăm telefonic pentru a reconfirma întâlnirea cu dumneavoastră. Mulţumim că aţi acceptat să ne întâlnim. O zi bună, la revedere!
Parte 2: – Si dumneavoastră la fel, la revedere!
Mediator 1: – La revedere!
La sfârşitul celei de-a doua întâlniri, cea cu victima, mediatorii au purtat discuţii în vederea clarificării informaţiilor oferite de către doamna Z.
IV. Pregătirea întâlnirii comune:
La desfăşurarea întâlnirii comune Mediator 1 v-a conduce discuţiile cu cele două părţi, iar Mediator 2 v-a lua notiţe pe parcursul discuţiilor. În timpul întâlnirii părţile se vor aşeza astfel încât să se poată vedea, dar nu faţă în faţă. Întâlnirea are loc în biroul de mediere din cadrul Serviciului de Probaţiune.
În urma unei întâlniri cei doi mediatori au elaborat paşii care vor urma să fie urmăriţi în cadrul întâlnirii comune. Etapele/ paşii întâlnirii comune sunt:
– ascultarea fiecărui punct de vedere legat de ceea ce s-a întâmplat;
– stabilirea unor reguli, dacă vor fi necesar, pentru desfăşurarea procesului de mediere în condiţii cât mai bune;
– identificarea problemelor fiecărei părţi în parte;
– stabilirea unei ierarhii a problemelor în funcţie de dorinţa părţilor;
– identificarea de către părţi a posibilelor soluţii la problemele respective;
– alegerea de către părţi a soluţiilor acceptate de ambele persoane;
– încheierea unui acord scris şi semnat de cele două părţi.
Harta conflictului:
Tânărul X
Nevoi: Temeri:
• de a fi iertat de către victimă; • teama de a nu fi iertat de victimă;
• de a repara ceea ce a făcut; • teama de a fi închis;
• de a fi înţeles de cei din jur; • de a fi respins;
• de a fi etichetat ca „hoţ”;
Infracţiunea de furt calificat |
Doamna Z
Nevoi: Temeri:
• de securitate; • teama de a mai avea încredere în
persoane;
• de a fi sprijinită; • teama de a nu deveni din nou
victimă a unei alte infracţiuni;
• teama de a nu recupera prejudiciul.
În urma discuţiilor cu fiecare parte, mediatorii au stabilit o serie de aşteptări pe care le are fiecare parte în parte. Aceste aşteptări sunt:
Infractor:
– de a se întâlni cu victima- doamna Z, cu care să discute de spre ceea ce a făcut;
– posibilitatea găsirii unei modalităţi de rezolvarea, de revanşare faţă de aceasta pentru a nu ajunge la proces;
– de a fi iertat de către victimă.
Victimă:
– încheierea situaţiiei cât mai repede cu putinţă;
– recuperarea prejudiciului făcut de tânăr;
– plătirea cheltuielilor pentru reparaţii;
– de ai fi cerute scuze şi de găsire a unei modalităţi din partea părţii inculpate sau a familiei acestuia de a ajunge la o înţelegere.
V. Întâlnirea comună:
Mediator 1: – Bună ziua!
Parte 2: – Bună ziua!
Mediator 2: – Bună ziua !
Parte 1: – Bună ziua!
Mediator 1: – Luaţi loc!… Aşezaţi-vă comod…
Parte 2: – Da.
Parte 1: – Aha.
Mediator 1: – Vă mulţumesc că aţi fost de acord să participaţi la această întâlnire. Tot ceea ce vom discuta rămâne în camera aceasta şi sper ca discuţiile să fie cât mai constructive. Pentru început colega mea o să vă prezinte ordinea de zi pentru această întâlnire. Te rog.
Mediator 2: – Pe parcursul acestei întâlniri am dori să atingem şi următoarele puncte, acestea sunt: stabilirea unor reguli, aflarea punctului de vedere al fiecăruia, identificarea soluţiilor pentru rezolvarea situaţiei, căderea de acord asupra soluţiilor care vi se par a fi acceptabile şi, dacă totul decurge normal, încheierea unui acord pe care va trebui să îl semnaţi. Doriţi să continuăm?
Parte 2: – Da.
Mediator 1: – Mulţumesc. Astea fiind spuse să trecem la treabă. Pentru început aş vrea ca să stabilim nişte reguli pe care să le respectăm pe parcursul discuţiei noastre.
Reguli:
– să nu se adreseze cuvinte jignitoare la adresa celelaltei pesoane;
– să se vorbească pe rând;
– să nu întrerupem cealaltă persoană în timp ce vorbeşte;
– atitudine respectuoasă;
– luarea unei pauze de 5 minute.
Dacă mai aveţi ceva de adăugat vă rog spuneţi.
Parte 1:- E bun aşa.
Parte 1: – De acord.
Mediator 1: – Aş vrea ca fiecare dintre dumneavoastră să-şi spună punctul de vedere în ceea ce priveşte furtul banilor. Aveţi la dispoziţie fiecare dintre dumneavoastră cinci minute. Care ar dori să înceapă?
Parte 2: – Eu cred că anumea a făcut ceea ce a făcut. Nu pot să-mi dau seama la ce s-a gândit când a facut ştie el ce, dar asta a fost nu are rost să mai discutăm…faptul e consumat…rămâne de văzut ce se poate face. Cunosc familia tânărului, este o familie cumsecade nu ştiu cum de te-au educat aşa…chiar de la o femeie bătrână te-ai gândit şi tu să furi…şi aşa de abia mă descurc. Să-şi fie ruşine, nesimţitule!
Mediator 1: – Aş dori ca pe parcursul acestei întâlniri să nu folosim cuvinte jignitoare la adresa celuilalt. Continuaţi…
Parte 2: – Cum să nu fiu supărată, aveam şi eu acolo nişte bani de unde trebuia să dau şi la întreţinere şi să mai strâng acolo cât voi pute pentru că nu se ştie când voi avea nevoie.
Parte 1: – Dar eu nu am nimic cu dumneavoastră, aşa a fost să fie…
Mediator 1: – Vă rog să nu vorbiţi unul peste celălalt că aşa nu se înţelege nimic. Aş dori ca fiecare să aştepte pe cel care vorbeşte să termine, apoi poate să intervină. Da…
Parte 2: – Sunt puternic marcată de ceea ce mi s-a întâmplat. Tineretul din ziua de azi o apucă pe căi greşite…dacă nici în vecini nu poţi să mai ai încredere, atunci nu ştiu în cine. Lumea asta se înrăieşte pe zi ce trece, nici nu ştii la ce să te mai aştepţi…pe vremea mea nu vedeai aş grozăvii…
Mediator 1: – Te rog, spune…
Parte 1: – Am făcut fapt asta este; acum nu mai am cum să dau înapoi. Vreau doar să spun că îmi pare nespus de rău pentru ceea ce am făcut, regret enorm şi nu am vrut niciodată să-i creez neplăceri doamnei…
Parte 2: – Cam târziu pentru asta, mai devreme de ce nu te-ai gândit?
Mediator 1: – Vă rog, aşteptaţi să termine ce are de spus şi după aceea intreveniţi.
Parte 1: – Altceva nu ştiu ce să mai spun decât că îmi pare rău, vreau să mă revanşez faţă de doamna…nici eu nu am gândit când am furat banii…sunt vinovat…mai mult de atât nu…
Mediator 1: – Până în momentul de faţă am stabilit regulile care trebuiesc respectate şi am aflat opinia fiecăruia dintre dumneavoastră în ceea ce priveşte furtul. Care sunt problemele pe care le înâmpinaţi după incidentul amintit?
Parte 2: – Am rămas datoare la întreţinere…primesc şi penalizări din partea asta…
Mediator 1: – Altceva…
Parte 2: – Repararea stricăciunilor din timpul furtului, bani nu mai am să le plătesc şi trebuie reparată uşa de la intrare.
Parte 1: – Eu aş vrea ca doamna să renunţe la plângere, nu vreau să fiu închis că şi aşa am probleme şi cu familia, e posibil să pierd anul şcolar dacă toate astea mai durează mult şi nu vreau să se întâmple asta.
Mediator 1: – Din câte mi-aţi spus până acum aţi identificat următoarele probleme: recuperarea banilor pentru a plăti datoriile şi plata pentru reparaţiile care trebuiesc efectuate şi privarea de libertate. Cu care problemă aţi dori să începem?
Parte 1: – Păi aş vrea ca doamna să îşi retragă plângerea, nu vreau să stau la închisoare şi îmi pare rău, nespus de rău pentru că am furat.
Parte 2: – Dacă eu renunţ la asta, cu ce mă aleg, răul este deja făcut, cale de întoarcere nu mai este…dar mă gândesc şi la viaţa tânărului care nu merită stricată…
Mediator 1: – La ce soluţii vă gândiţi?
Parte 1: – Nu ştiu ce aş putea să fac pentru dumneaei, de ce ar avea nevoie…
Mediator 1:- Cu ce v-ar putea ajuta tânărul în schimbul renunţării la plângere?
Parte 2: – Nu ştiu…
Mediator 1: – Gândiţi-vă…
Parte 2: – Aş fi de acord să renunţ la plângere dacă tânărul are disponibilitatea să mă ajute din când în când la diferite treburi.
Mediator 1: – Cum ar fi ?
Parte 2: – Eu mă ocup de întreţinerea spaţiului din faţa blocului, e un fel de grădină unde am mai plantat nişte flori de care am grijă, chiar şi nişte verdeaţă…aş fi foarte încântata dacă tânărul m-ar ajuta câteodată şi poate să mă însoţească la cumpărături când merg la piaţă.
Mediator 1: – Cum ţi se pare propunerea doamnei?
Parte 1: – Sunt de acord, cum să nu, nu mă aşteptam la asta…
Mediator 1: – Doaman v-a renunţa la plângere dacă tu o vei ajută la întreţinerea grădinii şi la alte mici treburi, cum ar fi: să o ajuţi să care sacoşele de la piaţă, să duci gunoiul, etc. Legat de întreţinerea grădinii, cât de des ar trebui să fie îngrijită?
Parte 2: – Eu mă ocup de ea o dată la câteva zile, dar o dată pe săptâmănă cred că este numai bine…mai ales că acum chiar mă gândeam să plătesc pe cineva să-mi taie gardul verde din prejur, dar poate să o facă şi tânărul de faţă.
Mediator 1: – Aşa dar din ceea ce aţi spus am hotărât ca tânărul să vă ajute la întreţinerea grădinii o dată pe săptămână, tot o dată pe săptămână să vă însoţească la piaţă pentru a vă ajuta cu cumpărăturile şi tunderea gardului viu de câte ori va fi nevoie. Aş dori şă trecem la următoarea problemă cea legată de recuperarea banilor de către doamnă, la ce soluţii vă gândiţi în acest sens?
Parte 2: – Să-mi plătească întreţinerea…pe ei nu îi interesează că cineva mi-a furat banii din casă, penalizările tot vin.
Mediator 1: – Cine să vă plătească?
Parte 2: – Familia tânărului, părinţii trebuie să suporte consecinţele actelor lui.
Parte 1: – Eu m-am gândit că aş putea să mă angajez pe timpul verii, că nu mai este foarte mult până la vacanţă şi aş putea să îi returnez o parte din bani doamnei.
Mediator 1: – Legat de problema banilor până acum aţi spun că s-ar putea recupera suma de la părinţii băiatului sau că ar achita-o acesta după ce se va angaja pe timpul verii. Sunteţi de acord ca tânărul să vă plătescă integral suma după ce se va angaja pe perioada vacanţei de vară?
Parte 2: – Eu accept , dar dacă nu v-a reuşi să se angajeze eu cum îi recuperez?
Parte 1: – Eu deja am vorbit cu cineva despre asta şi nu este nici o problemă legat de acest lucru.
Parte 2: – Dacă este aşa eu nu am nici o problemă, şi aşa părinţii au destule pe capul lor; dacă a geşit să plătescă el pentru propriile geşeli că din astea se învaţă.
Mediator 1: – Rămâne ca suma furată de tânăr să fie achitată integral de către acesta. Şi uluilţi problemă despre care trebuie să discutăm este cea legată de reparaţiile care trebuiesc făcute după comiterea infracţiunii.
Parte 2: – Cum v-am mai spus părinţii copilului mi-au promis că se vor ocupa ei de acest lucru. Dar până la urmă am ajuns la înţelegerea ca dumnealor să le plătească, stricăciunile nu sunt foarte mari, trebuie schimbată doar broasca de la uşa de la intrare în rest nimic.
Mediator 1: – Ce părere ai despre asta?
Parte 1: – Şi eu am discutat cu părinţii care mi-au spus că o să se ocupe de aceste cheltuieli, altceva nu ştiu ce să spun.
Mediator 1: – În urma celor discutate astăzi am ajuns la următoarele soluţii: tânărul vă v-a oferi ajutor la întreţinerea grădinii şi la realizarea cumpărăturilor, cheltuielile privind reparaţiile vor fi suportate de părinţii tânărului, iar legat de recuperarea banilor se va ocupa tânărul care are iniţiativa de a se angaja pe perioada verii. Acestea fiind spuse, toate aceste vor fi trecute în acord, pe care aş dori să îl semnaţi. Cum vi s-a părut întâlnirea?
Parte 2: – Să vedem cum vor decurge lucrurile mai departe.
Mediator 2: – Semnaţi aici doamnă…şi tu aici…
Mediator 1: – Bine, vom lua legătura cu dumneavoastră peste două luni să vedem dacă acordul este respectat. Mulţumim pentru colaborare. La revedere!
Parte 1: – La revedere!
Mediator 2: – La revedere! O zi bună!
Parte 2: – La revedere!
ACORD,
Încheiat, azi ……………………., între doamna Z, în calitatea de parte vătămată şi tânărul X, în calitate de autor la faptei de furt calificat, în prezenţa mediatorilor din cadrul Serviciului de Probaţiune- Mediator 1 ……………………………….., respectiv Mediator 2 ……………………………………….
În urma întâlnirii, părţile implicate în procesul de mediere au fost de acord cu următoarele:
Tânărul X se angajează să:
• o ajute pe doamna Z la întreţinerea grădinii o dată pe săptămână;
• să tundă gardul viu care înconjoară grădina atunci când este nevoie;
• să o însoţească pe doamna Z sâmbăta la piaţă;
• să înapoieze integral suma care a sustras-o din acasa doamnei;
Doamna Z se angajează să:
• să renunţe la plângerea împotriva lui;
• să aştepte până tânărul va putea să returneze suma de bani;
Familia tânărului se amgajează să:
• achite cheltuielile aferente reparaţiilor necesare, implicit schimbarea încuietorii de la uşa apartamentului.
Mi-au fost aduse la cunoştinţă obligaţiile stipulate în acord pe care le accept şi mă angajez în a le respecta.
În cazul nerespectării celor menţionate în acord acesta va fi reziliat, aducându-se la cunoştinţa părţilor acest fapt.
Semnătură Mediator 1: Semnătură Parte 1:
………………………………….. …………………………………….
Semnătură Mediator 2: Semnătură Parte 2:
………………………………….. …………………………………….
Autoevaluare:
Procesul de mediere a decurs normal. În cadrul întâlnirilor individuale cu cele două părţi s-a încercat aflarea opinei fiecărei persoane în parte, acestea au decurs fără probleme.
Pe parcursul desfăşurării întâlnirii comune au existat câteva mici probleme, însă acestea nu au dus la întreruperea procesului, părţile fiind de acord să continue. Părţile implicate în procesul de mediere au căzut de acord în privinţa rezolvării situaţiei prin acceptarea de comun acord a soluţiilor care au fost amintite pe parcursul întâlnirii comune. Soluţiile au fost scrise înt-un acord încheiat între cele două părţi, semnat de acestea şi de către mediatorii care s-au ocupat de mediere.
De asemenea în cadrul procesului de mediere au fost utilizate: încurajările minimale, clarificările, sumarizarea, întrebările deschise, empatia, ascultarea activă.
Ti-a placut acest articol? Cu siguranta o sa le placa si prietenilor tai! Share it.