Demararea procedurilor de mediere se face in baza unei solicitari de mediere din partea unei parti din conflict. Solicitarea poate fi scrisa sau verbala, intentia solicitantului medierii fiind necesara declansarii procedurilor de catre mediator.
In general partea care demareaza procedurile mediereii – deschide medierea – este partea cea mai deschisa catre o solutie, mai mult sau mai greu amiabila.
Deschiderea medierii se face prin solicitarea de mediere. Solicitarea de mediere se face in mod benevol de partile din toate conflictele unde medierea este posibila si la indemana (partile pot dispune neconditionat de drepturile/bunurile lor si isi doresc reciproc acest lucru insa trebuie stabilite mijloacele si modul). Deasemeni solicitarea de mediere se face de partea din conflict care vrea sa initieze un proces in instanta (cf art 2 coroborat cu art 60 indice 1 din Legea Medierii). In aceste cazuri solicitarea de mediere este facuta mediatorului de catre eventualul reclamant in vederea medierii eventualului litigiu cu eventualul parat. Folosesc cuvantul „eventual” deoarece in urma solicitarii facute mediatorului in aceste circumstante deseori medierea care parea imposibila, se termina cu un dialog constructiv si de cele mai multe ori cu solutii la conflictul dat, astfel conflictul se stinge, si termeni procesuali civili precum reclamant, parat, litigiu, nu mai isi gasesc utilizarea.
Dar totusi ce inseamna solicitarea de mediere? Ce solicita partea care vine in prima etapa la mediator?
In primul rand solicita detalii despre mediere. Ce inseamna medierea, care sunt procedurile, rolul meu de mediator, si ce implicatii pot avea cele discutate si agreate in mediere. Conform legii, persoana solicitanta are 2 alternative: sa mandateze mediatorul sa invite partea din conflict la mediere – pentru determinarea si in vederea solutionarii amiabile a situatiei, ori sa depuna singura diligentele pentru invitarea si convenirea cu partea din conflict a unei date si ore pentru sedinta preliminara medierii de fond(sedinta de informare). Aceast obligatie este prevazuta la art 2 din Legea Medierii.
Daca alege sa mandateze mediatorul – aceasta fiind deseori varianta optima ( cu cele mai mari sanse de reusita ale medierii) pentru (re)medierea situatiei – mediatorul in baza contractului facut cu partea solicitanta, INVITA LA MEDIERE, partea cealalta din conflict.
In ce consta aceasta INVITATIE LA MEDIERE?
O invitatie la mediere contine elemente: denumirea Biroului de mediator care solicita prezentarea la mediere, partea solicitanta a medierii, conflictul asa cum este enuntat de partea solicitanta, data desfasurarii primei sedinte de mediere, adresa locului desfasurarii sedintei de mediere, particularitatile primei sedinte de mediere, diverse informatii despre avantajele mediabilitatii conflictului respectiv, diverse.
Invitatia la mediere este urmata de o discutie telefonica ori via email cu persoana invitata (daca aceste date sunt oferite mediatorului de catre solicitantul medierii). Mediatorul este obligat in baza Contractului de Pregatire a Medierii sa discute cu toate partile din conflict eventualitatea medierii si avantajele medierii in cazul lor, totul in vederea unei solutii amiabile reciproc avantajoase si multumitoare pe cat posibil.
Daca invitatia la mediere + discutiile telefonice cu partile au avut ca rezultat prezentarea acestora in biroul mediatorului pentru o prima sedinta informativa despre mediere (fixata in prealabil de solictantul medierii si mediator si agreata si de partea invitata) – mediabilitatea cazului si avantajele medierii lui – medierea este aproape de etapa a 2-a – medierea de fond, procesul de mediere propriu-zis, care poate incepe imediat ori la o alta data de comun acord stabilita.
Drept urmare, Invitatia la mediere nu este o citatie, nu este nici un act procedural, ci reprezinta o deschidere a mediatorului spre problema si cazul fiecaruia, o implicare in conflict, iar participarea la prima sedinta informativa privind medierea nu este decat dovada ca partile gasesc oportuna o discutie amiabila pentru o solutie amiabila a conflictul lor.
Din experienta biroului nostru de mediere, toti clientii au fost de acord ca timpul de 2-3 de ani, miile de lei noi cu taxe de timbru si onorarii experti ori in unele cazuri avocati, stresul emotional, si amalgamul instantei de judecata – nu sunt comparabile cu un proces de mediere unde se discuta calm, benevol, sincer, si focusati pe solutii, avand facilitarea atat de necesara a mediatorului.
Invitatia la mediere este in fond o invitatie la un dialog, in prima faza un dialog preliminar si sumar despre conflict si relatia cu partea solicitanta a medierii, iar daca toate partile din conflict considera oportun discutarea problemei pe fond, pentru discutii despre problema si solutii/optiuni, se demareaza medierea prin semnarea Contractului de Mediere. In acest moment se intra in etapa a doua a Procesului de MEDIERE.
Ti-a placut acest articol? Cu siguranta o sa le placa si prietenilor tai! Share it.