Principala barieră a unui conflict

Postat de Mediator Autorizat DORIN ILIE in data de 13 septembrie , 2017

Conflictele mari apar de cele mai multe ori în urma unor acumulări de situații nerezolvate. Conflicte mici (trecute cu vederea, nediscutate, nesoluționate)  se cumulează treptat fără ca cei implicați să poată conștientiza că de fapt  sunt în construirea unui bulgăre ce va determina la un moment dat o avalanșă cu efecte nu tocmai plăcute. Tumultul de gânduri și energii negative, stresul provocat, distrugerea comunicării sunt doar cateva din efectele acestei avalanșe care vine pe neașteptate. Toate acestea determină un sentiment care blochează aproape total posibilitatea ieșirii din impas: teama. Teama survine în mod natural ca  o barieră care ne blochează și ne ține prizonieri în conflict.

Teama provocată de această avalanșă de conflicte poate lua nuanțe diferite în relație. De cele mai multe ori se manifestă sub forma unui refuz de comunicare, unei închideri a persoanei în ea însăși. Persoana refuză orice dialog, orice discuție privind conflictul sau avalanșa de conflicte, închizându-se în sine. Teoretic ar fi vorba de un mod de auto-apărare a sinelui, de un mod de protecție a lui, acesta fiind un impuls firesc  al persoanei.  Practic însă această metodă de apărare nu este deloc constructivă ci dimpotrivă conduce la însingurare, crearea unui climat interior negativ și amplificarea stării de teamă produsă de conflict.

Ieșirea din acest glob gri care se creează în urma unui conflict poate fi făcută exclusiv pe calea dialogului. Așa cum închiderea în sine are efecte nocive blocând persoana în ea insăși, așa deschiderea spre celalalt sau spre ceilalți are efecte constructive și productive, deschizând drumuri noi pentru acea persoană. Dialogul este întotdeauna cheia ieșirii din acest impas. Pentru a ieși din impas poate fi destul de dificilă comunicarea cu persoana cealaltă din conflict, mai ales atunci când și aceasta este în aceeași postură conflictuală și pozițiile sunt așadar la fel de belicoase. Dacă acea persoană are o atitudine conciliantă, atunci dialogul cu ea este posibil și chiar elementul necesar; un astfel de dialog ar trebui sa identifice și să încadreze corect problema, cauzele și soluțiile posibile. Când aceasta persoana nu este dispusă dialogului, este nevoie de alte persoane ajutătoare. Cei mai mult apelează la rude, prieteni,  și este normal un astfel de apel atunci când problemele nu sunt atât de grave. Importat este ca ele sa fie discutate, conflictul să fie analizat, cauzele și soluțiile să fie explorate în detaliu, pentru ca întreg tabloul conflictului să poată fi cunoscut de cei implicați; doar astfel soluțiile adoptate sunt cele potrivite și se reduc șansele de reapariție a disputelor.

Când însă problemele sunt grave și relația însăși este pusă în pericol, având consecințe de amploare, apelul la prieteni sau rude ar trebui înlocuit cu apelul la specialiști în domeniul comunicării și al relațiilor, terapeuți sau mediatori. Conflictele sunt mult mai bine administrate atunci când se cere ajutorul unui specialist în conflicte. Mediatorul este persoana neutră de interesele din conflict care prin experiența sa este aptă să identifice (împreuă cu părțile implicate) exact problema, cauza sau cauzele, efectele precum și soluțiile posibile, toate acestea prin discuții în detaliu.

Din experiența  mea personală în mediere a reieșit că discuția profesională cu părțile le-a oferit acestora șansa deschiderii spre un dialog care a explorat problema, un dialog minuțios  pe care nu l-ar fi avut niciodată, deși era atât de necesar ieșirii din impas. Uneori, pentru unele persoane participante la mediere, este foarte importantă analiza unui conflict pentru a-și clarifica anumite aspecte ale relației sau ale conflictului, dincolo de analiza unei soluții amiabile.

În orice caz, soluțiile durabile la conflict nu vin decât dacă sunt așezate peste analiza și înțelegerea conflictului de părțile implicate care vor și implementa acele soluții pe care le-au discutat și agreat ele însele, singure sau cu ajutorul unei persoane.

Dialogul este cel care ridică bariera conflictului numită teamă și este cel care deschide noi drumuri și noi perspective, uneori de neimaginat la începutul discuțiilor.

Ti-a placut acest articol? Cu siguranta o sa le placa si prietenilor tai! Share it.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Site realizat si gazduit de catre TalexWeb