De ce si cand apelam la mediator pentru sedinta de informare privind medierea?

Postat de Mediator Autorizat DORIN ILIE in data de 12 septembrie , 2013

 

Timpul pentru solutionarea unui conflict si modul de solutionare difera foarte mult de felul in care partile din conflict gestioneaza acel diferend. A vorbi in mod direct cu partea cu care esti in conflict este un deziderat pentru a clarifica si lamuri anumite lucruri,  cu scopul de a gasi o solutie amiabila, o solutie care sa rezolve problema.

Deseori, negocierea/discutia directa dintre partile in conflict nu poate avea loc din varii motive. In aceste cazuri este preferabila negocierea/discutia mediata – medierea, procedura in care partile, asistate de un tert neutru si impartial, pun in discutie conflictul asa cum este vazut de fiecare parte, si dupa clarificarile necesare, se discuta si analizeaza posibilele solutii ale problemei. Mediatorul are un rol foarte important in managementul dialogului dintre parti, in deschiderea partilor spre dialog, in focusarea partilor pe problema si posibilele solutii, in clarificarea intentiilor si intereselor partilor.

Prima etapa in orice metoda de solutionare amiabila a conflictelor este punerea sau  re-punerea tuturor partilor din conflict la masa dialogului.

Pana la sedinta preliminara medierii, denumita si de informare, partile din conflict nu realizeaza si nu evalueaza in mod concret costurile de timp si bani pe care le-ar presupune un proces judiciar, avantaje majore ale medierii (Citeam pe portalul juridice.ro ca primul termen intr-un dosar judiciar la o instanta din judetul Neamt este fixat pe 22.05.2015!).

Tensiunile dintre parti, ruptura dialogului dintre ele, pozitionarea fixa ori antagonica a lor,  sunt fapte care dovedesc ca partile au ajuns intr-un impas major. Impasul este si mai cutremurator in conflictele de familie unde relatiile au fost foarte profunde, unde deseori exista un copil care leaga pentru toata viata cele doua persoane in conflict. In acest impas mediatorul este persoana care ofera partilor momente de destindere si de exprimare a sentimentelor, gandurilor, preocuparilor, temerilor lor. Toate acestea, dar nu numai,  cu referinta la conflictul lor- mediatorul fiind un analist de conflicte care ajuta partile sa iasa din impas si sa se re-focuseze pe o viziune mai de sus, mai ampla a conflictului, mai obiectiva si mai cuprinzatoare a situatiei.

Cu toate acestea interventia mediatorului in conflict este la cererea partilor. Mediatorul nu poate interveni decat acolo unde este solicitat, si doar daca se considera capabil sa analizeze si sa aiba un bun control al managementului conflictului respectiv, luand in considerare numarul partilor din conflict, amploarea si natura conflictului, dar si interesele in cauza.

Cand solicita o parte ori partile din conflict ajutorul mediatorului?

Evolutia conflictului difera in functie de natura acestuia. Am avut de solutionat conflicte de familie unde perceptia unui sot despre conflict era aprope nula. Nega conflictul, evita orice discutie, totul era sumar, chiar si prin discutiile pe mail. Era destul de clar ca o interventie inca nu era posibila. Dupa aproximativ 20-30 de zile(uneori si mai putin), perceptia se schimba, eram contactat telefonic, sotul venise in biroul meu, chiar cu solutii propuse, dorea mediere, accepta interventia in conflict.

Acceptarea mediatorului de catre toate partile din conflict este o problema cu care mediatorii se confrunta deseori. Prima parte care solicita mediatorul are uneori tendinte de a confunda rolul si functia mediatorului. Este un lucru absolut normal , daca ne gandim ca pana deunazi partea apela in prima instanta la un avocat cu scopul de a-l apara impotriva partii adeverse din conflict, intr-un proces judiciar. Acum, contactarea unui mediator inaintea oricarei proceduri judiciare, are un altfel de rol. Rolul mediatorului, mai ales in primele etape preliminare medierii de fond, este acela de a facilita comunicarea partilor, de a ajuta toate partile din conflict sa depaseasca impasul. Mediatorul explica partii care il solicita rolul sau, scopul sau, si stabilesc impreuna coordonatele primelor discutii cu partea cealalta din conflict. Participantii la mediere, in orice etapa s-ar afla aceasta sunt toate partile din conflict si mediatorul. Determinarea tuturor partilor din conflict de a deschide si mentine dialogul sta in diligentele mediatorului. Totodata acesta trebuie sa respecte neutralitatea si impartialitatea fata de primul solicitant, fata de interesele lui in cauza, explicandu-i principiile medierii si rolul sau in interventia in conflict. Interventia sa in conflict trebuie sa se prezinte sub forma unei balante echilibrate fata de fiecare parte. Mediatorul va ajuta fiecare parte din conflict in mod egal si pastrand un echilibru in orice etapa ar fi medierea, interventia in conflict. Pastrarea echilibrului intre parti este o obligatie legala a mediatorului, presupune o permanenta, si este si o conditie a viabilitatii discutiilor.

A solicita un mediator inseamna a accepta dialogul. A accepta dialogul nu inseamna in mod direct a accepta o solutie. A accepta dialogul inseamna deschiderea spre implicarea activa si serioasa a fiecarei parti in dezbaterea conflictului cu scopul précis de a gasi punctele comune, puncte care deseori sunt pilonii solutiilor in conflict. Punctele comune exista in fiecare conflict; uneori sunt tocmai punctele care au dus la crearea raportului de familie, de business, civil, de munca.

A accepta dialogul, medierea,  inseamna inalturarea oricarei obligatii, oricarei impuneri. In mediere,  libertatea discutiilor, informalitatea procesului, degajarea de norme/termene/proceduri, impulsioneaza si deschide partile spre o discutie libera si fara nici o constrangere.

O discutie libera, in care se dezbate conflictul si se cauta solutii, fara teama ca una dintre ele este ori va fi impusa, este aproape intotdeauna productiva. Din acest motiv marea majoritate a medierilor se finalizeaza cu acorduri intre parti.

Solicitarea unui mediator are efecte benefice pentru ambele parti din conflict. Chiar daca partile in urma sedintei preliminare de mediere nu intra in acel moment in medierea de fond a conflictului dintre ele, temperarea partilor din conflict, stoparea efectului de bulgare de zapada, re-stabilizarea dialogului dintre parti, sunt premisele unui viitor dialog, unei viitoare medierii, unei viitoare solutii amiabile in conflictul dat.

Sunt premisele si fundamentul solutionarii amiabile a conflictelelor.

 

Ti-a placut acest articol? Cu siguranta o sa le placa si prietenilor tai! Share it.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Site realizat si gazduit de catre TalexWeb